Muuttofirman referenssi, Stemma. Kaksi muuttomiestä suojaa sohvaa.

Muuttofirma hoitaa kotiinkuljetuksen

Asiakas tulee huonekaluliikkeeseen etsimään mukavuutta, mutta kuinka unelmien kaluste löytää tiensä kotiin? Stemma ratkaisi asian Suomen Muuttofirman kanssa.

Uusia huonekaluja valittaessa ihmisten tarpeet ja mukavuudenhalu muuttuvat trendien myötä, mutta jotkin asiat pysyvät. Stemma Joensuun kauppias Ismo Heikuralla on 21 vuoden kokemus kalustemyynnistä perheyrityksessä. Hänen mukaansa kauppaa tehdään yhä enemmän verkossa, mutta suurten hankintojen vuoksi tullaan edelleen paikan päälle myymälään.

– Sen verran on muuttunut, että nykyään meiltä ostetaan enimmäkseen suuria huonekaluja. Sohvat, sängyt, vitriinit ja ruokaryhmät tai vaikkapa kolmen istuttava vuodesohva, jolla on painoa parisataa kiloa. Siinä vaiheessa autokyyti plus kaksi riskiä tyyppiä on paikallaan, Heikura sanoo. Hän on viimeisten viiden vuoden ajan ulkoistanut kalusteiden kuljetukset Suomen Muuttofirma Oy:lle.

– Vaikka moni tilaa nykyään nettikaupastamme ja noutaa itse, niin näiden isojen kalusteiden kanssa otetaan usein ovelle- tai sisälletuontipalvelu. Muuttofirma on hyvä kumppani siksi, että tuote menee aivan perille saakka ja kevyt kasaus kuten sängynjalkojen kiinnitykset hoituu. Kaikki onnistuu, kun vain sovitaan.

Kokonaisuus luo asiakaskokemuksen

Heikuralle on tärkeää varmistaa palvelun laadukkuus kokonaisuutena. Se käsittää koko toimintaketjun, jossa asiakkaiden unelmat pääsevät perille arvonsa mukaiseen kotiin, laadukkaasti ja tyylikkäästi.

Tavallisesti asiakkaalle merkitsee uuden kalusteen käyttöönoton vaivattomuus. Entinen sohva halutaan kivuttomasti pois ilman erillisiä kuljetuksia. Nykyään ollaan myös ympäristötietoisempia. Asiakas haluaa, että vanha, hyvin palvellut kaluste päätyy asianmukaisesti raaka-ainekierrätykseen.

Myös pakkausjätteet viedään tilauksesta mukanaan, sillä monissa kiinteistöissä niiden kierrättäminen on vaivalloista. Muuttofirmassa Heikuraan teki vaikutuksen siisteystaso ja huolellinen ote kuljetusten tekemiseen.

Mikä sitten vetää ihmisiä huonekaluliikkeeseen? Heikura arvelee, että television sisustusohjelmat ruokkivat halua suunnitella, tehdä ja kokea itse. Liikkeessä käynnin kokemusta hän vertaa ruokaostosten tekemiseen netissä. Jauhelihan, ruispalat ja edamjuuston voi klikkailla koriin, mutta entä kun halutaan tuoretta lihaa tai kalaa suoraan tiskistä?

–  Jotta asiakas tekee ostopäätöksen, tuote pitää nähdä luonnossa. Kalusteet vaativat käsituntuman. Minkä näköinen ja tuntuinen verhoilu sohvassa on ja miltä se tuntuu istua. Sitten katsotaan, miten valinta sointuu tapetteihin, uusiin verhoihin tai mattoon.

Harkinnassa voi kestää, mutta näiden yksityiskohtien pohjalta asiakkaalle löydetään se ratkaisu, joka tuntuu omaan kotiin hyvältä. Päätetään yksilölliset valinnat ja kokoonpanot niin verhoilun kuin mukavuusominaisuuksien osalta. Sängyissä se tarkoittaa esimerkiksi nukkumisergonomiaa, sohvissa kankaan paksuutta ja hoidettavuutta, ruokapöydissä taas pintamateriaaleja.

Heikuran mukaan piste iin päälle on, kun tuttu kuljetuspalvelu vie tuotteen kotiin asti ja asiakas voi istua uudelle sohvalle välittömästi, kun vanha on kannettu pois – isäntä tosin täytyy siirtää hetkeksi syrjään.